Wednesday, March 05, 2008

Arthur


is niet alleen de naam van mijn zus en haar vriend hun auto, maar ook van een stripreeks. Een succesvolle stripreeks. Een stripreeks waar ik tot voor kort nooit iets van gehoord had.
Enter Gunnar. Gunnar is een mede-stripverzamelaar die een deel van zijn collectie te koop aanbood. De eerste reeksen en strips die hij me voorstelde wees ik af, maar Artur interesseerde me.
Gunnar leende me de eerste twee delen, en afgaande op de kwaliteit daarvan, en gemotiveerd door het feit dat uitgeverij silvester de reeks heeft overgenomen van Talent en net deel 7 heeft uitgebracht, nam ik een besluit.
Kopen die handel.
Waar gaat het over? Moeilijk om zomaar in één, twee, drie uit te leggen. Een soortement verstripping van oude Gallische mythen en sagen, maar zonder al te veel draken en trollen. En net die mythen zouden de aanleiding gegeven hebben voor het ontstaan van de verhalen over Arthur en zijn ridders van de ronde tafel (stel je voor dat het een driehoekige tafel zou zijn, dan zou iedereen geweten hebben dat Arthur maar twee vrienden had! ).
Het is een hele hoop informatie die je met elke strip meekrijgt en de namen zijn uitgevonden in een tijd toen klinkers betaald werden met het bloed van pasgeboren eenhoorns. Maar het is ook een hele hoop leesplezier. En zeer puik getekend. En ach, dat het Prwwwlzer was en niet Prwwwlar doe Frrrmllkrdts doodsloeg in de slag om Fgtrertghu, dat zal me een rotzorg wezen. Voor mij is het Pol die Pier doodsloeg in de slag om Café "den Bonten Os"
Which means: 496 comics in the collection. De magische kaap van 500 strips komt dichterbij.

No comments: