Tuesday, August 07, 2007

Cheap Thrills

Patrick, onzer aller sympathieke stripboekverkoper, maakte er mij onlangs attent op dat hij een grote lading tweedehands strips ging binnekrijgen. Of er iets goeds tussenzat wist hij niet, maar het kwam van een verzamelaar, dus wie weet? 's Maandagochtends, om kwart voor elf, een kwartier voor openingstijd, stond er dus een nerveuze Lebbercherrie te draaien voor de Koeritza, enkel gewapend met 100 euro en een grote draagtas. De 100 euro was tevens onmiddellijk mijn grens. Ik had plechtig beloofd om deze totaalprijs niet te overschrijden. Ding ding, de deuren zwaaien open, en onmiddellijk stortte ik mij op een tiental stapels strips van elk zo'n 50 cm hoog. Dra was ik vergezeld van drie vier andere verzamelaars die verwoed aan het sorteren en het zoeken waren. Er werd niet veel gezegd, hier heerste opperste concentratie; terwijl men zijn eigen stapel doorliep hield men koortsachtig de stapel naast zich in het oog, de concurrentie zou toch maar eens stoten op die schat aan strips die je net zocht. De prijs was ook fantastisch; 2.5 euro per strip en 10% van het totaal. Which was nice.



Even keek ik op en gooide een haastige blik op de hoge kasten aan de muur. Tussen 2 verhaaltjeselpees van Suske en Wiske trok een bepaalde hoes mijn aandacht. Ik dacht eerst dat ik droomde, was dat niet Cheap Thrills, van Janis Joplin , getekend door Robert Crumb getekend? Kon niet, ik had die nog maar alleen in catalogi en boeken over Crumb gezien, never ever the real stuff.



Maar ondertussen moest ik dan wel ook vliegensvlug door al die stapels zoeken, links én rechts spioneren, en bovenal die Crumb, die volgens Patrick dan ook nog eens een échte originele eerste persing zou zijn (twijfel eraan, doch soit) in het oog houden.



Maar ladies and zjentelmen, ik heet niet voor niks Lebbercherrie, ziehier de vangst; 27 tweedehandse strips, 1 nieuwe, 1 oude lp en dat allemaal onder de honderd euro. Faut le faire.














Back by dope demand; the translation: short summary, I took the day off to go to a sale of second hand comics and scored 27 second-hand comics (most of them turned out to be first editions), 1 new one (top right corner) and the lp Cheap Thrills, by Janis Joplin, whose sleeve was designed by Robert Crumb. And this all under 100 Euro. Don't know how much that is in dollars, too lazy to find out. Keep in mind that comics are much cheaper in America then over here. Any way, a feat not easily accomplished, but Patrick, the shopkeeper of www.koeritza.be gave me a reduction. That's how they get you to keep coming back.

6 comments:

Occy said...

congrats! Time to chant 'You'll never walk alone!!'

Lebbercherrie said...

True. Especially when you're schizophrenic.

Zimbob said...

COOOLLLLLLNNNEEESSSSSSSSS!!!!!

restepce!

Lebbercherrie said...

Aight! Fo shnizzle my nizzle! Heb vandaag net een kader gekocht om mijn Crumb in op te hangen aan een muur zonder direct zonlicht. That's how we roll!

vanishingword said...

Can you summarize in English so I don't have to spend an hour copy and pasting everything you write? You are important and all, but its exhausting for your fans to have to work so hard to read your thoughts.

Lebbercherrie said...

Sorry, too excited to remember to translate. There; fixed, hope you like it. :-)