Wednesday, October 18, 2006

Super-heroes


Ik heb altijd een zwak gehad voor oude strips, zeker de Superhero reeksen van Marvel etcetera. De ongebreidelde kitsh, die pastel- en schreeuwerige kleuren, die verwijzingen naar andere volumes uit reeksen waar ik nooit van gehoord had, en waar ik zelf mijn eigen verhaal bij fantaseerde. Vaak waren die strips beduimeld, versleten en door de zon afgeschenen, maar dat patina was voor mij onweerstaanbaar. Ik herinner me dat ik als kind uren covers van strips probeerde na te tekenen, en dat ik zelfs de prijzen en informatie die erop stond copieerde. De layout was heerlijk en de kadertjes van de uitgeverijen waren zo mysterieus want ze vertelden over een hele wereld van strips waar ik geen toegang tot had. Als puber heb ik eens een hele reeks van superhelden getekend, gaande van Swamp-thing tot Zaklampman. Vaak ontdekte ik pas later dat de supergaven die ik mijn held had toegedicht al ergens in de jaren zestig verstript waren. Soms zelfs met naam en al krek hetzelfde. Swamp-thing was zo'n held van mij. Nu presenteer ik u misschien wel mijn meest favoriete superheld, want hoewel hij nu ver van mijn leefwereld afstaat; ik werd als tiener wel wat beschouwd als een nerd. Ik las boeken, las strips, hield van tekenen, haatte sport, reed ipv met een Camino met een Mobylette, etc... Maar nu als succesvol tekenaar, kan ik u met de hand op het hart verzekeren dat ik het summum van cool ben. Ahem.

2 comments:

Anonymous said...

Ik hoop dat ie volgende keer niet op mijn bakkes toekt, maar is dat niet het kapsel van Steven?
Superhelden zijn geweldig: ik denk aan schepselen als Teennagelknipman, steekhemeensdiepinmijnoorvrouw en Fons de electrisien.
Meer van dat soort, met Monkey(!!) voorop.

Lebbercherrie said...

Hahaha! Het was me nog niet opgevallen, maar je hebt gelijk! Geen angst, Steven heeft geen internet, en sinds een tijdje al een ander kapsel.

Ken je ook volgende helden: Papiersnipperman, Lessenplanboy en de weergaloze Ridder van de Orde Der Gulden Rakkers?

De beste is inderdaad MONKEEEEYH!

Greetz