Saturday, January 05, 2008

Een vangst in twee delen

Het waren de feestdagen van 2007. In een klein provinciestadje liep een koppel de gehaaste laatste kerstinkopen te doen. Het waren mijnheer en mevrouw Lebbercherrie. Mijnheer Lebbercherrie had al maandanlang lopen zagen om de compilatiecd van The Kids, en mevrouw Lebbercherrie had mijnheer Lebbercherrie zijn waarschuwing "Dat ge er snel zult moeten bijzijn, of ze zijn uitverkocht" in de wind geslagen. De enige winkel die hem nog, klaar en duidelijk in de etalage had liggen, was failliet gegaan en zoals steeds wisten ze in de grotere ketens niet waarover mevrouw Lebbercherrie het had. Mijnheer Lebbercherrie liep dus zoals men dat zo schoon kan zeggen 'met een lang bakkes'.

Om hem op te vrolijken leidde zij hem naar de Koeritza en raadde hem aan om even in de strips te grasduinen. Een goede vrouw weet hoe belangrijk het is om het kleind kind in de man tevreden te houden. En wat ontdekte mijnheer Lebbercherrie?

De derde Ythaq, dus daar was hij al blij om,




maar blijkbaar was Uitgeverij Silvester (die prachtige covers maakt, je kan het niet zien op het scherm, maar de kaft glimt en glanst op twee verschillende manieren) op het lumineuze idee gekomen om bij de uitgave van het vierde deel van Hauteville House er een collectors box bij te gooien zodat je de gehele eerste cyclus in die prachtige doos kon bewaren. Piet had me onlangs de reeks aangeraden, en het artwork zat wel snor.






En daarbovenop bleek Patrick dan ook nog eens over de eerste drie delen van Hauteville House in hardcover te beschikken én in eerste druk. Wat volgde was een ware interne burgeroorlog. Strips of muziek, strips of muziek? De vraag "hoe vaak leg je nog een plaat op en hoe vaak lees je een strip?" gaf de doorslag. Mevrouw Lebbercherrie kocht mij als kerstcadeau de box met de vier delen. Waarvoor ik haar dankbaar ben.




Gisteren wipte ik, opnieuw op aanraden van mijn vrouwtje binnen in de Koeritza (ze stuurt me daar zo graag langs, heeft ze iets met die Patrick? Toch ferm verdacht...) en na zorgvuldig wikken en wegen lei ik een nieuwe en twee tweedehandse strips op de balie. Pin-Up 9. Gif was de nieuwe strip,

en "Biebel 9. Kort Geknipt ?!" en " Howard De Duck 1." vervoegden haar. En als verlaat nieuwjaarscadeau hoefde ik die laatste twee niet eens te betalen. Dat noem ik nog eens klantenbinding.
Dus, hoe was de vangst. De vangst was uitstekend, dank u.

No comments: